Hur har ekonomin påverkat vad vi lagar och äter, vilka maträtter är på allas läppar och på vilket sätt pågår en smakrik förnyelse av vår svenska fredagstacos? I rapporten "Sverige till bords 2024" serverar HelloFresh en omfattande djupdykning i svenska matvanor, smakpreferenser och kulinariska trender.
Idag väljer allt fler svenskar att beställa matkassar för att njuta av en bekväm och prisvärd måltidslösning som också innebär välsmakande och hälsosam mat.
Hur har då svenskars matvanor förändrats över tid? Är det växande intresset för vegetarisk mat ett tecken på en djupare kulturell omvandling eller bara ytterligare en trend som kommer och går? Vilken roll spelar globala influenser? Sökdata visar tecken på förändringar i landskapet. På HelloFresh har vi gjort en djupdykning i en värld av data och undersökningar för att hitta svar som kan hjälpa oss att förstå oss på det svenska matlandskapet.
För att kunna skapa en bild över hur svenskarnas matvanor ser ut har vi dykt ner och studerat lite olika söktrender som är relaterade till mat, olika recept och vilka kök som är populära att hämta inspiration ifrån. Och med unik statistik från det senaste årets kunddata kan HelloFresh avslöja vilka maträtter som nu trendar på tallrikarna i de svenska hemmen. Dessutom ger en ny riksrepresentativ Sifo-undersökning utförd av Verian (tidigare Kantar Public) ytterligare insikter om svenskarnas preferenser och attityder kring mat och matlagning.
Under de senaste åren kan vi se ett allt större fokus på vegetariska rätter och det verkar som om intresset för vegetariska alternativ sakta men säkert ökar. I en analys av sökdata är det en uppåtgående trend i konsumenternas beteende. Även om köttrecept fortfarande dominerar där nötkött har flest sökningar så har sökningarna efter vegetariska recept nästan kommit ikapp och har ökat de senaste åren.
Sökdata pekar på en långsam men stadig ökning av intresset för vegetariska måltider. Även om sökningarna efter vegetariska alternativ ännu inte har överträffat sökningar efter alternativ med kött, tyder ökningen trots allt på en växande nyfikenhet men också en vilja att integrera mer växtbaserade alternativ i kosten bland de som söker.
Men det är tydligt att även om vegetariskt vinner mark, så är de traditionella kategorierna med kött fortfarande mycket populära bland konsumenterna. Detta återspeglar på ett vis den svenska befolkningens olika smakpreferenser och den gradvisa förändringen av kostvanorna.
Intresset för vegetarisk mat fortsätter som sagt att öka i hela Sverige, vi ser ett högre intresse i storstadsregionerna men också i Jämtland och Västerbotten. Något som är glädjande är att sökningar efter nya vegetariska alternativ, återspeglar en öppen attityd till nya matvanor och i slutändan mer hållbara livsstilsval. Men också en viss grad av nyfikenhet och en vilja att kunna skapa varierande måltider och goda tillbehör. År 2023 har vi sett en ökning av sökningar efter vegetarisk mat i nästan hela landet. Sakta men säkert, vilket också är en tendens på att det inte bara är en trend.
I takt med att kulturen kring mat växer och möjligheterna att hitta mängder av inspiration lätt och tillgängligt, har Sveriges kulinariska landskap genomgått betydande förändringar. Det har aldrig varit enklare att låta sig inspireras av internationella kök och influenser. Sökdata som vi har kikat på från Google sedan 2020 visar ett ständigt ökande intresse för asiatiska kök, med särskild fokus på indiska, koreanska och thailändska rätter, som toppar listan över de mest populära sökningarna i Sverige.
Maträtter såsom japansk sushi, indiska grytor och vietnamesisk banh mi är nästintill standard på många middagsbord runtom i Sverige idag och svenskarnas aptit för asiatisk mat har utvecklats ytterligare. Vi ser några nykomlingar dyka upp såsom japansk Ramen, vietnamesisk Pho eller ångade Bao buns.
I diagrammet visar vi sökdata på de tio mest sökta internationella köken på Google i Sverige. Svenskarnas stora kärlek till det thailändska och indiska köket är fortsatt stark. Diagrammet ger en visuell representation av det genomsnittliga antalet sökningar per månad sedan 2020. Det är tydligt att svenskarnas smaklökar strävar efter mångfald och en öppenhet mot nya smaker, vilket speglar en bredare trend mot global kulinarisk integration.