HelloFresh visar Sveriges mattrender de senaste 10 åren
HelloFresh nya sökordsanalys avslöjar vilka maträtter och matkulturer som har toppat och dalat i Sverige de senaste 10 åren.
Klassiska rätter som pasta carbonara visar sig vara en återkommande klassiker samtidigt som nya maträtter som poke har blivit allt trendigare de senaste åren.
Sätt tänderna i de senaste mattrenderna nedan och läs mer om hur svenskarnas vanor i köket förändrats.
Klassiska rätter som pasta carbonara visar sig vara en återkommande klassiker samtidigt som nya maträtter som poke har blivit allt trendigare de senaste åren.
Sätt tänderna i de senaste mattrenderna nedan och läs mer om hur svenskarnas vanor i köket förändrats.

Kök

Trendande ingrediens

Rätter

Mat de senaste 10 åren

Vad säger våra kockar?

Kök

Trendande ingrediens

Rätter

Mat de senaste 10 åren

Vad säger våra kockar?
Svenskarna gillar att utforska världens kök
Det kommer kanske inte som en överraskning att smaker från världens kök är poppis i Sverige.
Men visste du att de tre matkulturer som svenskarna oftast söker efter är asiatiska?

Asiatisk mat är överlägset störst
HelloFresh’ undersökning visar tydligt vilka matkulturer som har varit störst i Sverige de senaste 10 åren.I Sverige har indisk mat varit absolut störst och populariteten ser inte ut att dala. HelloFresh kan se att indisk mat har haft dubbelt så många sökningar som den näst mest sökta matkulturen.
Efter indisk mat har den breda kategorien “asiatisk mat” varit den näst mest sökta matkulturen och vietnamesiskt kommer på en tredje plats.
Svenskar gillar alltså asiatiska maträtter skarpt vilket även visar sig i HelloFresh recept.

Svensk husmanskost är inte med bland topp 10
Varje år blir vår kost mer och mer varierad när det gäller olika matkulturer och i samma veva kommer vi längre och längre ifrån den svenska husmanskosten.Detta bekräftar HelloFresh undersökning som visar att svensk husmanskost inte har varit bland de 10 populäraste köken de senaste 10 åren.
Detta tyder på att vi i Sverige blir mer och mer mångkulturella och intresserade av nya matkulturer. Av den anledningen hittar du också alltid spännande och varierande recept från hela världen på HelloFresh.
Vilken rätt har vuxit mest de senaste 10 åren?
Undersökningen från HelloFresh förtäljer också vilken maträtt som har vuxit mest under det senaste årtiondet. Vinnaren?
Fisktacos!

Goda fisktacos som kittlar smaklökarna
Tacos är en klassiker i alla svenska hem men nu är det inte bara den klassiska varianten som växer i popularitet.De senaste åren har fisktacos nämligen klättrat på listan över de mest sökta maträtterna vilket gör att den idag är den näst mest sökta taco varianten i Sverige.
Fisktacos popularitet är också ett exempel på att fisk och grönsaker växer snabbt i Sverige vilket har varit en tydlig trend de senaste tio åren.
De mest populära maträtterna i Sverige
Svenskarna har testat många nya recept under de senaste tio åren och några har varit mer populära än andra.
Vi har några maträtter som vi kommer tillbaka till flera gånger och dessa blir en del av våra nya mattrender.
Förstaplatsen är inte så otippad, men andraplatsen är kanske en maträtt du inte har hört talas om?

En klassisk carbonara går alltid hem
Det italienska köket har alltid varit en favorit i våra svenska hem, och det är inte så konstigt. Det italienska köket bjuder på allt vi tycker om - pasta, ost och tomater. Hur kan man säga nej till det?Det finns en italiensk klassiker som har varit lika populär i de svenska stugorna under alla tio år och det är carbonara. Den goda pastarätten är lika god att laga hemma som att avnjuta på restaurang med familj och vänner.
Som tur är är den lätt att laga och med HelloFresh kan du enkelt bjuda dina vänner och familj på en god carbonara när du vill.
Här kan du både hitta recept på en klassisk carbonara men även nya versioner som använder andra smakkombinationer och ingredienser.

Poke är på uppgång
Du kanske inte har hört talas om poke innan, och det är inte så konstigt. Det är en relativt ny maträtt i Sverige men den har blivit enormt populär.Poke kommer från Hawaii och består traditionellt av finhackad rå fisk som är marinerad i sojasås och kryddor. Det serveras ofta som en skål med färska grönsaker och ris.
Det börjar komma fler och fler variationer av denna populära maträtten med smakrika matupplevelser även om du inte gillar rå fisk.
Vill du ha inspiration? Kika på vår gedigna samling med recept.
Hur ser framtidens mattrender ut i Sverige?
Genom att se tillbaka på de senaste tio åren kan vi få indikationer på hur de nästa tio åren kommer se ut.

Framtiden är grön
De mest populära rätterna visar alla en tydlig tendens mot det vegetariska hållet och klassiska recept görs allt oftare om till vegetariska versioner.Antalet svenskar som äter helt eller till den största delen vegetariskt stiger varje år och det ses också tydligt i vår sökordsanalys. Där kan man se att vegetarisk mat klättrar upp som de mest sökta recepten och det är uppenbart att många letar efter vegetariska alternativ till sina favoriträtter.
Grönsaker som squash och vitkål har börjat ersätta pasta och ris och vi blir mer och mer uppmärksamma på hur en balanserad kost påverkar oss. Detta avspeglar sig också i vårarecept som bjuder på goda vegetariska versioner av klassiska rätter.

Få mindre matsvinn
På HelloFresh jobbar vi ständigt med att minska matsvinn i alla delar av matlagningen.Om du själv handlar mat kan det vara svårt att alltid använda allt i ditt kylskåp. Alla vet hur det känns när man står i mataffären och köper lite för mycket för att man var sugen på något i stunden.
Hellofresh hjälper dig att minska ditt matsvinn genom att leverera ingredienser i exakta mängder.
Detta innebär att du knappt får några ingredienser över när du är klart med middagen - och att du slipper alla de där halvfulla förpackningarna som blir stående i skafferiet ända tills de blir för gamla.
Matlagning de senaste 10 åren

- Mer än en tredjedel av svenskarna (38%) lagar nu mer mat hemma än de gjorde under förra årtiondet. Detta stämmer väl överens med hur svenskarna har blivit mer självsäkra i köket (40%) och hur ofta de använde Internet för att inhämta kulinarisk inspiration.
- 43% av svenskarna vill laga mer av sin mat med färska och lokala råvaror under 2022.
- För 43% av svenskarna är nya spännande erbjudanden från matföretag något som skulle kunna få dem att ändra hur de lagar och äter middag medan 37% anser att enklare tillgång till ovanliga ingredienser är den viktigaste faktorn för att förändra deras vanor i köket.
Vad säger våra kockar?

Vilka recept ser du mest fram emot att laga under de kommande månaderna?
De nordiska länderna har många likheter när de gäller mat - men också många skillnader. I en tid när middagbeteende förändras snabbt krävs det ett stort lagarbete för att kunna balansera det nya och spännande med det välkända och säkra - speciellt när man jobbar mot flera marknader samtidigt. De tre utvalda recepten tillhör olika stilar och varierar från lokalt och traditionellt till internationellt och modernt.Baguetten med kallrökt lax kombinerar klassiska ingredienser från Norden på ett nytt och fräscht sätt.
Upptäck världens kök med en plantbaserad larb som bjuder på linser och färsk mynta.
Kålpuddingspanna är en riktig svensk klassiker som passar perfekt under årets kallare månader.

Hur tror du att vi kommer laga våra middagar under 2022 och framåt?
Att handla online har varit populärt i många år men blev den nya normen på grund av de nya vanorna som bildades när allt fler människor spenderade sina dagar hemma. Lösningar som HelloFresh ger människor en hjälpande hand i vardagen och frigör tid för familj och fritid - samtidigt som de bidrar med inspiration runt middagsbordet.Fler och fler prioriterar kvalitetstid runt middagsbordet men vill slippa det jobbiga runt omkring runt middagen - vilket är precis vad HelloFresh hjälper till med. Jag är säker på att vi kommer att se en växande efterfrågan på snabba och goda middagar samt ett ökande intresse för halvfärdiga matlösningar som kan serveras utan krångel, men ändå bjuder på en känsla av hemlagat.
En annan trend vi ser är att många matnördar lagar sina middagar från grunden. Under helgen gör det inte så mycket om middagen tar upp till en halv dag att laga. Tänk till exempel på surdegsbakning, slow-cooking, kimchi eller liknande initiativ som blir allt populärare.

Det växande fokuset på hållbarhet kommer att påverka vårt sätt att äta under 2022 och framåt. Det finns en ständigt ökande efterfrågan på ekologiska och lokala produkter som tydligt är kopplade till bättre kvalitet, hälsa och hållbarhet. Hur dessa produkter kommuniceras är också något som konsumenter tycker är intressant. Vi ser också ett större fokus på att bekämpa matsvinn och det finns ett stort intresse för lösningar som minimerar slöseri eller använder överbliven mat på nya sätt.
Definitionen på vad hälsosamma matvanor är har också förändrats och blivit mer nyanserad. I ett hushåll kan det finnas utrymme för flera olika kostpreferenser. Dessa kostpreferenser kan baseras på allt från grundläggande fysiskt välbefinnande till funktionell mat eller klimatmedvetenhet.
Slutligen vill jag nämna att konsumenterna är mer nyfikna än någonsin och vill experimentera, smaka och prova något nytt. Samtidigt upplever vi att många söker sig tillbaka till klassikerna i köket. Dessa två motsatta trender kommer helt klart också att påverka våra matvanor under det kommande året.
- Nanna Elisabeth Vestergaard, Culinary Manager
Metod
När vi har satt ihop vårt index för matlagning har vi använt interna data baserad på receptval gjorda av kunder hos HelloFresh Sverige. All data gäller tidsperioden januari 2020 - september 2021. Kompletterande data inkluderades för att ge en bredare bild av Sveriges mattrender. Sökvolymer baseras på det genomsnittliga antalet sökningar per månad för en sökfras/ett sökord med hjälp av data från Ahrefs. Ökningar i sökningar hittades med hjälp av data från Google Trends under samma period som nämns ovan.
Resultaten är hämtade från en representativ studie utförd av Censuswide för HelloFresh som omfattade 511 svaranden och utfördes i september 2021.