VĂ„ra matkassar
Logga in

HelloFresh visar Sveriges mattrender de senaste 10 Ă„ren

HelloFresh visar Sveriges mattrender de senaste 10 Ă„ren

HelloFresh nya sökordsanalys avslöjar vilka matrÀtter och matkulturer som har toppat och dalat i Sverige de senaste 10 Ären.
Klassiska rÀtter som pasta carbonara visar sig vara en Äterkommande klassiker samtidigt som nya matrÀtter som poke har blivit allt trendigare de senaste Ären.

SÀtt tÀnderna i de senaste mattrenderna nedan och lÀs mer om hur svenskarnas vanor i köket förÀndrats.

HelloFresh nya sökordsanalys avslöjar vilka matrÀtter och matkulturer som har toppat och dalat i Sverige de senaste 10 Ären.
Klassiska rÀtter som pasta carbonara visar sig vara en Äterkommande klassiker samtidigt som nya matrÀtter som poke har blivit allt trendigare de senaste Ären.

SÀtt tÀnderna i de senaste mattrenderna nedan och lÀs mer om hur svenskarnas vanor i köket förÀndrats.

Kök

Trendande ingrediens

RĂ€tter

Mat de senaste 10 Ă„ren

Vad sÀger vÄra kockar?

Kök

Trendande ingrediens

RĂ€tter

Mat de senaste 10 Ă„ren

Vad sÀger vÄra kockar?

Svenskarna gillar att utforska vÀrldens kök

Det kommer kanske inte som en överraskning att smaker frÄn vÀrldens kök Àr poppis i Sverige.
Men visste du att de tre matkulturer som svenskarna oftast söker efter Àr asiatiska?

Asiatisk mat Àr överlÀgset störst

HelloFresh’ undersökning visar tydligt vilka matkulturer som har varit störst i Sverige de senaste 10 Ă„ren.

I Sverige har indisk mat varit absolut störst och populariteten ser inte ut att dala. HelloFresh kan se att indisk mat har haft dubbelt sÄ mÄnga sökningar som den nÀst mest sökta matkulturen.

Efter indisk mat har den breda kategorien “asiatisk mat” varit den nĂ€st mest sökta matkulturen och vietnamesiskt kommer pĂ„ en tredje plats.

Svenskar gillar alltsÄ asiatiska matrÀtter skarpt vilket Àven visar sig i HelloFresh recept.

Svensk husmanskost Àr inte med bland topp 10

Varje Är blir vÄr kost mer och mer varierad nÀr det gÀller olika matkulturer och i samma veva kommer vi lÀngre och lÀngre ifrÄn den svenska husmanskosten.

Detta bekrÀftar HelloFresh undersökning som visar att svensk husmanskost inte har varit bland de 10 populÀraste köken de senaste 10 Ären.

Detta tyder pÄ att vi i Sverige blir mer och mer mÄngkulturella och intresserade av nya matkulturer. Av den anledningen hittar du ocksÄ alltid spÀnnande och varierande recept frÄn hela vÀrlden pÄ HelloFresh.

Vilken rÀtt har vuxit mest de senaste 10 Ären?

Undersökningen frÄn HelloFresh förtÀljer ocksÄ vilken matrÀtt som har vuxit mest under det senaste Ärtiondet. Vinnaren?
Fisktacos!

Baserat pÄ antal levererade recept

Goda fisktacos som kittlar smaklökarna

Tacos Àr en klassiker i alla svenska hem men nu Àr det inte bara den klassiska varianten som vÀxer i popularitet.

De senaste Ären har fisktacos nÀmligen klÀttrat pÄ listan över de mest sökta matrÀtterna vilket gör att den idag Àr den nÀst mest sökta taco varianten i Sverige.

Fisktacos popularitet Àr ocksÄ ett exempel pÄ att fisk och grönsaker vÀxer snabbt i Sverige vilket har varit en tydlig trend de senaste tio Ären.

De mest populÀra matrÀtterna i Sverige

Svenskarna har testat mÄnga nya recept under de senaste tio Ären och nÄgra har varit mer populÀra Àn andra.
Vi har nÄgra matrÀtter som vi kommer tillbaka till flera gÄnger och dessa blir en del av vÄra nya mattrender.
Förstaplatsen Àr inte sÄ otippad, men andraplatsen Àr kanske en matrÀtt du inte har hört talas om?

En klassisk carbonara gÄr alltid hem

Det italienska köket har alltid varit en favorit i vÄra svenska hem, och det Àr inte sÄ konstigt. Det italienska köket bjuder pÄ allt vi tycker om - pasta, ost och tomater. Hur kan man sÀga nej till det?

Det finns en italiensk klassiker som har varit lika populÀr i de svenska stugorna under alla tio Är och det Àr carbonara. Den goda pastarÀtten Àr lika god att laga hemma som att avnjuta pÄ restaurang med familj och vÀnner.

Som tur Àr Àr den lÀtt att laga och med HelloFresh kan du enkelt bjuda dina vÀnner och familj pÄ en god carbonara nÀr du vill.

HÀr kan du bÄde hitta recept pÄ en klassisk carbonara men Àven nya versioner som anvÀnder andra smakkombinationer och ingredienser.

Poke Àr pÄ uppgÄng

Du kanske inte har hört talas om poke innan, och det Àr inte sÄ konstigt. Det Àr en relativt ny matrÀtt i Sverige men den har blivit enormt populÀr.

Poke kommer frÄn Hawaii och bestÄr traditionellt av finhackad rÄ fisk som Àr marinerad i sojasÄs och kryddor. Det serveras ofta som en skÄl med fÀrska grönsaker och ris.

Det börjar komma fler och fler variationer av denna populÀra matrÀtten med smakrika matupplevelser Àven om du inte gillar rÄ fisk.

Vill du ha inspiration? Kika pÄ vÄr gedigna samling med recept.

Hur ser framtidens mattrender ut i Sverige?

Genom att se tillbaka pÄ de senaste tio Ären kan vi fÄ indikationer pÄ hur de nÀsta tio Ären kommer se ut.

Framtiden Àr grön

De mest populÀra rÀtterna visar alla en tydlig tendens mot det vegetariska hÄllet och klassiska recept görs allt oftare om till vegetariska versioner.

Antalet svenskar som Àter helt eller till den största delen vegetariskt stiger varje Är och det ses ocksÄ tydligt i vÄr sökordsanalys. DÀr kan man se att vegetarisk mat klÀttrar upp som de mest sökta recepten och det Àr uppenbart att mÄnga letar efter vegetariska alternativ till sina favoritrÀtter.

Grönsaker som squash och vitkÄl har börjat ersÀtta pasta och ris och vi blir mer och mer uppmÀrksamma pÄ hur en balanserad kost pÄverkar oss. Detta avspeglar sig ocksÄ i vÄrarecept som bjuder pÄ goda vegetariska versioner av klassiska rÀtter.

FĂ„ mindre matsvinn

PÄ HelloFresh jobbar vi stÀndigt med att minska matsvinn i alla delar av matlagningen.

Om du sjÀlv handlar mat kan det vara svÄrt att alltid anvÀnda allt i ditt kylskÄp. Alla vet hur det kÀnns nÀr man stÄr i mataffÀren och köper lite för mycket för att man var sugen pÄ nÄgot i stunden.

Hellofresh hjÀlper dig att minska ditt matsvinn genom att leverera ingredienser i exakta mÀngder.

Detta innebÀr att du knappt fÄr nÄgra ingredienser över nÀr du Àr klart med middagen - och att du slipper alla de dÀr halvfulla förpackningarna som blir stÄende i skafferiet Ànda tills de blir för gamla.

Matlagning de senaste 10 Ă„ren

  1. Mer Àn en tredjedel av svenskarna (38%) lagar nu mer mat hemma Àn de gjorde under förra Ärtiondet. Detta stÀmmer vÀl överens med hur svenskarna har blivit mer sjÀlvsÀkra i köket (40%) och hur ofta de anvÀnde Internet för att inhÀmta kulinarisk inspiration.

  2. 43% av svenskarna vill laga mer av sin mat med fÀrska och lokala rÄvaror under 2022.

  3. För 43% av svenskarna Àr nya spÀnnande erbjudanden frÄn matföretag nÄgot som skulle kunna fÄ dem att Àndra hur de lagar och Àter middag medan 37% anser att enklare tillgÄng till ovanliga ingredienser Àr den viktigaste faktorn för att förÀndra deras vanor i köket.

Vad sÀger vÄra kockar?

Vilka recept ser du mest fram emot att laga under de kommande mÄnaderna?

De nordiska lÀnderna har mÄnga likheter nÀr de gÀller mat - men ocksÄ mÄnga skillnader. I en tid nÀr middagbeteende förÀndras snabbt krÀvs det ett stort lagarbete för att kunna balansera det nya och spÀnnande med det vÀlkÀnda och sÀkra - speciellt nÀr man jobbar mot flera marknader samtidigt. De tre utvalda recepten tillhör olika stilar och varierar frÄn lokalt och traditionellt till internationellt och modernt.

Baguetten med kallrökt lax kombinerar klassiska ingredienser frÄn Norden pÄ ett nytt och frÀscht sÀtt.

UpptÀck vÀrldens kök med en plantbaserad larb som bjuder pÄ linser och fÀrsk mynta.

KÄlpuddingspanna Àr en riktig svensk klassiker som passar perfekt under Ärets kallare mÄnader.

Hur tror du att vi kommer laga vÄra middagar under 2022 och framÄt?

Att handla online har varit populÀrt i mÄnga Är men blev den nya normen pÄ grund av de nya vanorna som bildades nÀr allt fler mÀnniskor spenderade sina dagar hemma. Lösningar som HelloFresh ger mÀnniskor en hjÀlpande hand i vardagen och frigör tid för familj och fritid - samtidigt som de bidrar med inspiration runt middagsbordet.

Fler och fler prioriterar kvalitetstid runt middagsbordet men vill slippa det jobbiga runt omkring runt middagen - vilket Àr precis vad HelloFresh hjÀlper till med. Jag Àr sÀker pÄ att vi kommer att se en vÀxande efterfrÄgan pÄ snabba och goda middagar samt ett ökande intresse för halvfÀrdiga matlösningar som kan serveras utan krÄngel, men ÀndÄ bjuder pÄ en kÀnsla av hemlagat.

En annan trend vi ser Àr att mÄnga matnördar lagar sina middagar frÄn grunden. Under helgen gör det inte sÄ mycket om middagen tar upp till en halv dag att laga. TÀnk till exempel pÄ surdegsbakning, slow-cooking, kimchi eller liknande initiativ som blir allt populÀrare.

VÀrde för pengarna Àr en viktig faktor för mÄnga konsumenter. Men pÄ samma sÀtt som mÄnga Àr villiga att spendera mer tid pÄ att laga middagen Àr de ocksÄ beredda att betala lite extra för mat av hög kvalitet som sÀtter guldkant pÄ vardagen eller lyser upp helgen.


Det vÀxande fokuset pÄ hÄllbarhet kommer att pÄverka vÄrt sÀtt att Àta under 2022 och framÄt. Det finns en stÀndigt ökande efterfrÄgan pÄ ekologiska och lokala produkter som tydligt Àr kopplade till bÀttre kvalitet, hÀlsa och hÄllbarhet. Hur dessa produkter kommuniceras Àr ocksÄ nÄgot som konsumenter tycker Àr intressant. Vi ser ocksÄ ett större fokus pÄ att bekÀmpa matsvinn och det finns ett stort intresse för lösningar som minimerar slöseri eller anvÀnder överbliven mat pÄ nya sÀtt.

Definitionen pÄ vad hÀlsosamma matvanor Àr har ocksÄ förÀndrats och blivit mer nyanserad. I ett hushÄll kan det finnas utrymme för flera olika kostpreferenser. Dessa kostpreferenser kan baseras pÄ allt frÄn grundlÀggande fysiskt vÀlbefinnande till funktionell mat eller klimatmedvetenhet.

Slutligen vill jag nÀmna att konsumenterna Àr mer nyfikna Àn nÄgonsin och vill experimentera, smaka och prova nÄgot nytt. Samtidigt upplever vi att mÄnga söker sig tillbaka till klassikerna i köket. Dessa tvÄ motsatta trender kommer helt klart ocksÄ att pÄverka vÄra matvanor under det kommande Äret.

- Nanna Elisabeth Vestergaard, Culinary Manager

Metod

NĂ€r vi har satt ihop vĂ„rt index för matlagning har vi anvĂ€nt interna data baserad pĂ„ receptval gjorda av kunder hos HelloFresh Sverige. All data gĂ€ller tidsperioden januari 2020 - september 2021. Kompletterande data inkluderades för att ge en bredare bild av Sveriges mattrender. Sökvolymer baseras pĂ„ det genomsnittliga antalet sökningar per mĂ„nad för en sökfras/ett sökord med hjĂ€lp av data frĂ„n Ahrefs. Ökningar i sökningar hittades med hjĂ€lp av data frĂ„n Google Trends under samma period som nĂ€mns ovan.

Resultaten Àr hÀmtade frÄn en representativ studie utförd av Censuswide för HelloFresh som omfattade 511 svaranden och utfördes i september 2021.

Vill du veta mer om vÄr studie eller har du frÄgor? Hör av dig till vÄrt PR-team sÄ hjÀlper de dig.

Vill du veta mer om vÄr studie eller har du frÄgor? Hör av dig till vÄrt PR-team sÄ hjÀlper de dig.

Om HelloFresh:
HelloFresh Ă€r vĂ€rldens ledande matkasseföretag med verksamhet i USA, Storbritannien, Tyskland, NederlĂ€nderna, Belgien, Luxemburg, Australien, Österrike, Schweiz, Kanada, Nya Zeeland, Sverige, Frankrike och Danmark.
© HelloFresh 2021