HelloFresh’ undersökning visar tydligt vilka matkulturer som har varit störst i Sverige de senaste 10 åren.
I Sverige har indisk mat varit absolut störst och populariteten ser inte ut att dala. HelloFresh kan se att indisk mat har haft dubbelt så många sökningar som den näst mest sökta matkulturen.
Efter indisk mat har den breda kategorien “asiatisk mat” varit den näst mest sökta matkulturen och vietnamesiskt kommer på en tredje plats.
Svenskar gillar alltså asiatiska maträtter skarpt vilket även visar sig i HelloFresh recept.
Varje år blir vår kost mer och mer varierad när det gäller olika matkulturer och i samma veva kommer vi längre och längre ifrån den svenska husmanskosten.
Detta bekräftar HelloFresh undersökning som visar att svensk husmanskost inte har varit bland de 10 populäraste köken de senaste 10 åren.
Detta tyder på att vi i Sverige blir mer och mer mångkulturella och intresserade av nya matkulturer. Av den anledningen hittar du också alltid spännande och varierande recept från hela världen på HelloFresh.
Tacos är en klassiker i alla svenska hem men nu är det inte bara den klassiska varianten som växer i popularitet.
De senaste åren har fisktacos nämligen klättrat på listan över de mest sökta maträtterna vilket gör att den idag är den näst mest sökta taco varianten i Sverige.
Fisktacos popularitet är också ett exempel på att fisk och grönsaker växer snabbt i Sverige vilket har varit en tydlig trend de senaste tio åren.
Det italienska köket har alltid varit en favorit i våra svenska hem, och det är inte så konstigt. Det italienska köket bjuder på allt vi tycker om - pasta, ost och tomater. Hur kan man säga nej till det?
Det finns en italiensk klassiker som har varit lika populär i de svenska stugorna under alla tio år och det är carbonara. Den goda pastarätten är lika god att laga hemma som att avnjuta på restaurang med familj och vänner.
Som tur är är den lätt att laga och med HelloFresh kan du enkelt bjuda dina vänner och familj på en god carbonara när du vill.
Här kan du både hitta recept på en klassisk carbonara men även nya versioner som använder andra smakkombinationer och ingredienser.
Du kanske inte har hört talas om poke innan, och det är inte så konstigt. Det är en relativt ny maträtt i Sverige men den har blivit enormt populär.
Poke kommer från Hawaii och består traditionellt av finhackad rå fisk som är marinerad i sojasås och kryddor. Det serveras ofta som en skål med färska grönsaker och ris.
Det börjar komma fler och fler variationer av denna populära maträtten med smakrika matupplevelser även om du inte gillar rå fisk.
Vill du ha inspiration? Kika på vår gedigna samling med recept.
De mest populära rätterna visar alla en tydlig tendens mot det vegetariska hållet och klassiska recept görs allt oftare om till vegetariska versioner.
Antalet svenskar som äter helt eller till den största delen vegetariskt stiger varje år och det ses också tydligt i vår sökordsanalys. Där kan man se att vegetarisk mat klättrar upp som de mest sökta recepten och det är uppenbart att många letar efter vegetariska alternativ till sina favoriträtter.
Grönsaker som squash och vitkål har börjat ersätta pasta och ris och vi blir mer och mer uppmärksamma på hur en balanserad kost påverkar oss. Detta avspeglar sig också i våra recept, som bjuder på goda vegetariska versioner av klassiska rätter.
På HelloFresh jobbar vi ständigt med att minska matsvinn i alla delar av matlagningen.
Om du själv handlar mat kan det vara svårt att alltid använda allt i ditt kylskåp. Alla vet hur det känns när man står i mataffären och köper lite för mycket för att man var sugen på något i stunden.
Hellofresh hjälper dig att minska ditt matsvinn genom att leverera ingredienser i exakta mängder.
Detta innebär att du knappt får några ingredienser över när du är klart med middagen - och att du slipper alla de där halvfulla förpackningarna som blir stående i skafferiet ända tills de blir för gamla.
De nordiska länderna har många likheter när de gäller mat - men också många skillnader. I en tid när middagbeteende förändras snabbt krävs det ett stort lagarbete för att kunna balansera det nya och spännande med det välkända och säkra - speciellt när man jobbar mot flera marknader samtidigt. De tre utvalda recepten tillhör olika stilar och varierar från lokalt och traditionellt till internationellt och modernt.
Baguetten med kallrökt lax kombinerar klassiska ingredienser från Norden på ett nytt och fräscht sätt.
Upptäck världens kök med en plantbaserad larb som bjuder på linser och färsk mynta.
Kålpuddingspanna är en riktig svensk klassiker som passar perfekt under årets kallare månader.
Att handla online har varit populärt i många år men blev den nya normen på grund av de nya vanorna som bildades när allt fler människor spenderade sina dagar hemma. Lösningar som HelloFresh ger människor en hjälpande hand i vardagen och frigör tid för familj och fritid - samtidigt som de bidrar med inspiration runt middagsbordet.
Fler och fler prioriterar kvalitetstid runt middagsbordet men vill slippa det jobbiga runt omkring runt middagen - vilket är precis vad HelloFresh hjälper till med. Jag är säker på att vi kommer att se en växande efterfrågan på snabba och goda middagar samt ett ökande intresse för halvfärdiga matlösningar som kan serveras utan krångel, men ändå bjuder på en känsla av hemlagat.
En annan trend vi ser är att många matnördar lagar sina middagar från grunden. Under helgen gör det inte så mycket om middagen tar upp till en halv dag att laga. Tänk till exempel på surdegsbakning, slow-cooking, kimchi eller liknande initiativ som blir allt populärare.
Värde för pengarna är en viktig faktor för många konsumenter. Men på samma sätt som många är villiga att spendera mer tid på att laga middagen är de också beredda att betala lite extra för mat av hög kvalitet som sätter guldkant på vardagen eller lyser upp helgen.
Det växande fokuset på mer långsiktga källor kommer att påverka vårt sätt att äta under 2022 och framåt. Det finns en ständigt ökande efterfrågan på ekologiska och lokala produkter som tydligt är kopplade till bättre kvalitet och hälsa. Hur dessa produkter kommuniceras är också något som konsumenter tycker är intressant. Vi ser också ett större fokus på att bekämpa matsvinn och det finns ett stort intresse för lösningar som minimerar slöseri eller använder överbliven mat på nya sätt.
Definitionen på vad hälsosamma matvanor är har också förändrats och blivit mer nyanserad. I ett hushåll kan det finnas utrymme för flera olika kostpreferenser. Dessa kostpreferenser kan baseras på allt från grundläggande fysiskt välbefinnande till funktionell mat eller klimatmedvetenhet.
Slutligen vill jag nämna att konsumenterna är mer nyfikna än någonsin och vill experimentera, smaka och prova något nytt. Samtidigt upplever vi att många söker sig tillbaka till klassikerna i köket. Dessa två motsatta trender kommer helt klart också att påverka våra matvanor under det kommande året.
- Nanna Elisabeth Vestergaard, Culinary Manager